måndag 11 maj 2009

Att göra en plankstek


Fick en förfrågan om hur man gör plankstek - det är faktiskt löjligt enkelt. Det finns många sätt men jag gör det lätt för mig :)
Börja med att göra potatismoset så att det hinner svalna. Inte kul att spritsa det när det är varmt - jag vet - jag har provat! När mostet har svalnat kan man fixa till det andra som ska vara på plankan - men först - spritsa upp moset på plankan och in i ugnen på 200 grader. På plankan brukar jag ha kyckling - det är jättegott och inte så dyrt. Jag brukar även hacka och steka champinjoner att ha till. Stek dem gärna i vitlök. Stek kycklingen och champinjonerna så att de nästan är klara. Kolla plankan i ugnen - om moset börjar få färg tar ni ut plankan, annars väntar ni lite till. Lägg på kyckling, tomat och champinjoner och sänk till 175. Vill man ha varm bearnaise slänger ni på det oxå. Annars lägger ni på det när allt är klart, precis innan servering. Sedan in i ugnen i ca 10-15 minuter så kycklingen och svampen blir klar. Servera! Jättelätt.

1. Gör mos och låt den svalna
2. Spritsa och in i ugnen på 200 grader
3. Stek kyckling och svamp
4. När moset får färg - ta ut och sänk ugnen till 175.
5. Lägg på kyckling, tomat och svamp (och bea) på plankan
6. In i ugnen i 10-15 min.
7. Ev på med Bea - servera

Plankor säljs på nästan alla ställen som säljer köksgrejer som Duka och Cervera. Ni som bor nära Gekås - de finns där oxå.

PS. När ni spritsar - gör två streck i mitten så att det blir som två rutor. Se till att de håller "tätt" annars rinner såsen ut. En ruta till sås, en till kyckling och en till svamp eller annat tillbehör. DS.

2 kommentarer:

  1. ok lycka till! :D
    haft en bra dag hittills? kram :)

    SvaraRadera
  2. Tusen takk for oppskriften:)
    Gleder meg til å prøve å lage det, må bare kjøpe en planke først...;)
    Hilsen Wenche:)

    SvaraRadera